Edmar Castenada & Gregoire Maret

קולומביה-שוויץHarp vs. Harp

מפגש פסגה נדיר בין כלי נגינה יוצאי דופן, שהוגדרו מחדש על ידי שני מוזיקאים מהפכניים, יתרחש השנה על במת הפסטיבל. זהו הג'אז, שאפשר את החיבור המקורי והמפתיע בין נבל הרועים הקולומביאני של אדמר קסטניידה, לבין מפוחית הפה של זוכה פרס הגראמי, גרגואר מארט, המגיעים מעולמות שונים בתכלית ויוצרים מיזוג קצבי ומעודן, נוסטלגי וחלומי, הנע בין אמריקה הלטינית למועדון ה-Blue Note בניו יורק, בין עבר להווה, בין אש למים.

תחום הג'אז אינו משופע בנגני מפוחית, והשימוש בנבל מחוץ לאולמות הקונצרטים הקלאסיים, נדיר עוד יותר. אך מה שהופך את החיבור המסקרן בין השניים לתקדים, זו ללא כל ספק נגינה פורצת דרך וגבולות. במרחב שבין נגינה מסורתית על הכלי לבין אלתור עוצר נשימה, עוברים הכלים טרנספורמציה: הנבל תחת אצבעותיו המתרוצצות של קסטניידה הופך למעין גיטרת בס פאנקית ונטולת עכבות והמפוחית של מארט, לפסנתר ג'אז.

קסטניידה ומארט הגיעו לניו יורק בגיל צעיר, מקולומביה ומשוויץ (בהתאמה), פילסו את דרכם לפסגה, תוך שהם מערערים כל דעה קדומה ותפיסה רווחת אפשרית בנוגע לכלי הנגינה שלהם. שניהם זכו למעמד איקוני במעגלי הג'אז העכשווי, שיתפו ומשתפים פעולה לאורך זמן עם הגדולים מכולם. קסטניידה, בן טיפוחיו של פקיטו דה ריברה, ניגן בין היתר עם ג'ון סקופילד, גונזלו רובלקבה, מרקוס מילר, ג'ון פטיטוצ'י, המילטון דה הולנדה, איבן לינס, סטינג והירומי. "מה שאדמר עושה עם הנבל עמוק, לא יאומן ומעורר השראה", אמר עליו מילר. רשימת שיתופי הפעולה של מארט, חבר לשעבר בהרכב של פאט מת'יני, גם היא ארוכה ומפוארת וכוללת את הרבי הנקוק, טיטו פואנטה, ריצ'ארד בונה, טוטס טילמנס, קסנדרה וילסון, פרינס ואלטון ג'ון. הנקוק הכתיר אותו: "המוזיקאי הכי יצירתי בסביבה" ומת'יני הכריז: "גרגואר הוא מוזיקאי יוצא דופן שלקח את המפוחית למקום חדש ומרגש בג'אז".

המופע "Harp vs. Harp", כשם אלבומם המשותף מ-2019, הוא כור היתוך מוזיקאלי, פיוז'ן עשיר של בלדות אמצע הדרך, פולק דרום אמריקני, בלוז טרופי וג'אז ניו יורקי עכשווי בביצוע וירטואוזי. מפגש יצירתי, פואטי, שנון ומעורר השראה!

 

 

 

שיתוף:
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z