על הביט| סווינג, שירה וחופש ביטוי
אז מי אלה הביטניקים בעצם, מגודלי שיער ויחפים, סטודנטים סוררים או אנשי שוליים? הם היו פעם או שהם עדיין? על התנועה שנקודת ההתחלה שלה נמצאת אי בשנות הארבעים של המאה הקודמת ותוצריה מבוססים בתרבות האמריקאית, וכן – גם אצלנו.
השירה העברית מקיימת דיאלוג רצוף עם הביט עד היום. הדיאלוג כולל השפעה ישירה או סמויה, על הפואטיקה וגם על אופיה הקבוצתי.
במופע ג׳אז שנוצר במיוחד עבור הפסטיבל, הסווינג מקבל את שרביט ההובלה לטיול בין תרגומים ותיקים וחדשים של משוררי דור הביט ובהם גדול הדור, אלן גינסברג. הביטניקים, שהתמסרו לראשית הג׳אז ונהגו לפקוד את מועדוני הג׳אז עוד כאשר שלטה הפרדה גזעית במרחב הציבורי האמריקאי, שאבו השראה מהסגנון ומהאווירה שאפפה אותו. הם ראו את עצמם מהפכנים כמו נגני הביבופ של שנות הארבעים.
מנשה נוי והחמישייה הביטניקית יספרו ויכניסו אותנו בצלילה עמוקה אל תוך הביט והג׳אז המודע והלא מודע. יתארחו במופע המשוררת דורית ויסמן והמשורר ערן הדס עם תרגומים משלהם ומשל אחרים, כמו גם שירה מקורית מתכתבת עם דור הביט.
רצועת הפקות מקור: "הביטניקים באים"
בימים אלה של שיח מקוטב, תרבות של חרמות וקושי לראות את האחר אנחנו רוצים להזכיר לעצמנו איך אפשר לחבר ולהתחבר באמצעות האמנות.
השירה, הסיפור הקצר, והג׳אז מגיעים ממקומות שונים וכן דרכיהם מתפצלות בהמשך, אך לתקופה מסוימת במחצית המאה העשרים היה תואם בין כולם, והרגע הזה ימשיך להתקיים כל עוד נאיר אותו בזרקור מיוחד.
כדי לברוא יצירה חדשה ומחוברת בת זמננו, יצאנו למסע בשני מישורים שונים של חיבורי הרעיונות, הטקסטים, ועקרונות חופש הביטוי עם האקסטטיות של הסווינג, לצד המהות שבמבט מפוכח ועכשווי, הפתוח גם לכפתורים החדשים שהגיחו לעולם ומשפיעים עלינו יותר מכל.
לצורך כך הזמנו אנשי ונשות מילה וג'אז – להתכתב עם הטקסטים של אלן גינזבורג, ג'ק קרואק, ויליאם בורוז, צ'ארלס בוקובסקי ואחרים בני דור הביט המהולל ואצרנו זוג מופעי ראי לתצוגת תכלית של מגוון רובדי הביט.
יעוץ אמנותי הביטניקים באים – ד״ר גלעד מאירי
ניהול אמנותי הביטניקים באים – נועה מלמד וזאנה
ניהול מוסיקלי על הביט – עופרי נחמיה
ניהול מוסיקלי And the Beat goes on – עוזי רמירז
תיאום הפקה – מירב דדש
הפקה – פסטיבל הג׳אז ירושלים 2023